mandag 27. mars 2017

Havet og plastmysteriet


Refleksjon: Havet og plastmysteriet

Bilderesultat for Havet og plastmysteriet

Havet og plastmysteriet er en dokumentar klassen så mandag 20.03.17, men dessverre var jeg ikke der den dagen så da måtte jeg se den på fritiden min. :-(

Dokumentaren handlet om all plasten som ender opp i havet og hva som forskerne tror skjer med den når den er der.

Jeg likte dokumentaren fordi den var informativ, men jeg likte den ikke fordi den var kjedelig.


Det viktigste jeg sitter igjen med etter å ha sett dokumentaren "Havet og plastmysteriet" er at vi ikke vet hvor 99% av plasten vi kaster ut i havet er, og at det er et veldig stort problem. Hvem vet hva som kommer til å skje med havet vårt om 50 år?


For å hjelpe dette problemet, kan vi i Norge foreta et poseforbud som gjør at folk må bruke nett eller andre typer poser som kan brukes flere ganger. Jeg syndes dette er en fin løsning fordi da minsker man plastforbruket en betydelig del.


-Sara


Havet og plastmysteriet - Refleksjon



Mandag 20 mars så vi dokumentaren "Havet og plastmysteriet" på skolen.   

Dokumentaren handler om alt plasten vi kaster i havet, og hvor denne blir av.   

Jeg likte dokumentaren, for den ga veldig mye informasjon og var lett og forstå, men den ble fort kjedelig fordi den var så lang. Jeg synes spesielt det var interessant å høre om Nautile, dypvannsubåten som hadde oppdaget mye plast på havbunnen.  

Det er så rart å få vite at noe du egentlig ikke tenker over, for eksempel en plastikkpose i vannet, kan ha så skadelig  virkning på miljøet vårt. Vi vet alle at man skal resirkulere og ikke kaste søpla di ut i naturen, men det er ikke før du ser skadevirkningene at du forstår hvorfor. 

Jeg anbefaler alle som aldri har sett denne dokumentaren å gi den en sjanse, for den inneholder så mye god informasjon. 

For å hjelpe dette problemet kan vi bruke mindre plast på emballasje og ta i bruk f.eks handlenett i stedet for plastposer. Er det også nødvendig å selge flaskevann når vi kan drikke fra springen?  

~ Ksenia ~



4 kommentarer:

  1. Jeg syntes dere har fin informasjon som gir mye mening, Jeg likte også veldig godt bildene dere. Kjempe bra jobbet begge to!

    SvarSlett